I. Amennyiben szerepel a polgár a nyilvántartásban:
Mikor kell bejelentenem a külföldi letelepedésemet?
A három hónapnál hosszabb külföldi tartózkodást már nem kötelező bejelenteni. Külföldön történő letelepedésnek számít, ha valaki életvitelszerűen, állandó jelleggel külföldön kíván élni, függetlenül attól, hogy rendelkezik-e másik állampolgársággal vagy, hogy milyen gyakorisággal és mennyi időt tölt Magyarországon.
Hol jelenthetem be a külföldi letelepedésemet?
Személyesen Ottawában, Torontóban, Montreálban, Vancouverben és kihelyezett ügyfélfogadáson teheti meg a bejelentést. Ha rendelkezik ügyfélkapu regisztrációval, elektronikus úton is bejelentheti közvetlenül a Belügyminisztérium Nyilvántartások Vezetéséért Felelős Helyettes Államtitkárságának!
Mennyi a bejelentés díja?
Az eljárás díjmentes. Ha kihelyezett ügyfélfogadáson nyújtja be a kérelmet, 24 CAD kiszállási költségátalányt kell megfizetnie, bankkártyával. Készpénzt és csekket nem fogadunk el.
Milyen formanyomtatványt kell kitöltenem?
Ha nagykorú és saját nevében nyilatkozik, a lenti "külföldi letelepedés nyomtatvány nagykorúak részére " nyilatkozatot töltse ki.
Kiskorú gyermek törvényes képviselőjeként a lenti "külföldi letelepedés kiskorúak részére" nyilatkozatot:
- mindkét szülőnek alá kell írnia, de elegendő egyikőjüknek személyesen jelen lennie,
- ha már van 14 éves, a gyermeknek is alá kell írnia.
Mit kell a kérelemhez csatolnom?
- Az érvényes útlevelét vagy személyazonosító igazolványát be kell mutatnia,
- Le kell adnia a lakcímkártyáját,
- Csatolnia kell a születési anyakönyvi kivonata és a házassági anyakönyvi kivonata fénymásolatát!
Formanyomtatványok
Külföldi letelepedés nyomtatvány nagykorúak részére
Külföldi letelepedés nyomtatvány kiskorúak részére
A nyilvántartásban szereplő adatok egyéb módosítása (pl. külföldi lakcím megváltozása):
Személyesen időpont foglalással intézhető magyar diplomáciai, vagy konzuli kéviseleten, vagy ügyfélkapun keresztül.
Kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához
***
II. Amennyiben nem szerepel a polgár a nyilvántartásban:
A külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételi kérelem
Ha a magyar állampolgár NEM szerepel a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban (pl. soha nem rendelkezett állandó lakóhellyel Magyarországon), kérheti a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez a kérelem külföldön élő magyar állampolgárként történő nyilvántartásba vételéhez adatlap kitöltésére van szükség, melyet a konzul előtt személyesen kell aláírni.
Az állandó személyazonosító igazolvány kiállításának egyik alapvető feltétele a polgárok személyi- és lakcímadatait tartalmazó nyilvántartásban való szereplés. Útlevél kérelem esetén hivatalból kerül kezdeményezésre a személyi- és kakcímnyilvántartásba való felvétel, amennyiben a kérelmező anyakönyvi eseménye az anyakönyvi nyilvántartásban már szerepel.
A kérelem benyújtására kizárólag személyesen kerülhet sor a nagykövetségen, előzetes időpontfoglalást követően.
Ha a kérelmet 18 év alatti személyre nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
Mit hozzon magával?
- Előre kitöltött kérelem adatlap külföldön élő magyar állampolgárként történő nyílvántartásba vételhez
- érvényes magyar útlevél;
- születési anyakönyvi kivonat;
- házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat;
- elvált illetve özvegy családi állapot esetén pedig válási illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat.
A nyilvántartásba vételt követően egy olyan lakcímkártya kerül kibocsátásra, melyen a „külföldi cím” elnevezés szerepel. A lakcímkártya (LIG kártya) az állampolgár személyazonosítóját és lakcímét igazoló hatósági igazolvány.
A nyilvántartásba való felvétel illetékmentes.
Nyomtatványok:
Kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához
Irányadó jogszabályok: különösen 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról